با توجه به تجربه چندین ساله مجتمع چاپ فلزات سمیه و دریافت فیدبک های زنده از مشتریان متوجه نکته ای بسیار اساسی شدیم ، که این مقاله درجهت توضیح همین نکته نوشته شده است.
اصولا مشتریان درزمان بیان نیاز خود نمی دانند که مارک باید سفارش بدهند یا پلاک ، البته این مسئله قصور ما در این صنعت را میرساند که نتوانسته ایم آگاه سازی دقیقی درجامعه ایجاد نماییم.
امیدواریم با نوشتن این مقاله شفاف سازی در زمینه مفهوم و کاربرد مارک و پلاک فلزی ایجاد گردد.
توضیح مفهومی پلاک فلزی
پلاک باید نشانگر یکی یا تعدادی از این مفاهیم باشد ، مشخصات فنی محصول ، دستورالعمل استفاده از محصول ، شرایط محیطی و جوی استفاده از دستگاه ، درج استانداردهای محصول ، درج شماره سریال و کد تولیدی.
پلاک اصولا بدون زیبایی خاص در ظاهر ساخته میشود و تشکیل شده از جداول و ستون بندی ها است به همراه اسم و مشخصات شرکت سازنده.
پلاک از فلزات استیل ، آلومینیوم و برنج ساخته میشود که هیچ استاندارد سازی برای متریال استفاده شده در پلاک وجود ندارد و هر سازنده بنا به شرایط محیطی و جوی محصول خود یکی از فلزات ذکر شده را استفاده مینماید.
![]() |
---|
![]() |
---|
توضیح مفهومی مارک فلزی
مارک فلزی باید نشانگر یکی یا تعدادی از این مفاهیم باشد ، نام شرکت ، نام برند ، لوگو ، آدرس وب سایت ، شماره تماس.
چیزی که در مارک اهمیت بالایی دارد زیبایی و چشم نواز بودن است. مارک از لحاظ ابعاد و طراحی باید کاملا با محصول موردنظر هماهنگ باشد.
رنگبندی در مارک نیز بسیار با اهمیت است و همچنین استفاده از نوع فلز باید بگونه ای باشد که زمینه کار با محصول در همخوانی و هارمونی کامل باشد.
مارک نشان دهنده شخصیت برند و ارزش کالا در بازارهای رقابتی امروز است.
![]() |
---|
امیدواریم توانسته باشیم قدمی هرچند ناچیز در راه آگاهی شما مشتریان عزیز برداشته باشیم
امروزه صنعت گران و تولیدکنندگان محصولات در دنیایی سرشار از رقابت و فراوانی محصولات مشغول به رقابت و بازاریابی برای کسب درصدی بیشتر از سهم بازار هستند و با استفاده از انواع ابزارهای تبلیغاتی سعی میکنند به این هدف نزدیک شوند.
از اوایل سال 2000 میلادی صاحبان نظریه های اقتصادی و فعالان بازار توصیه ای برای تولید کنندگان محصولات داشتند و آن توصیه هزینه 70 درصدی برای تبلیغات بود (تبلیغ بیشتر برابر با فروش بیشتر است) و اما این نظریه در سال 2010 میلادی بعد از گذشت 10 سال امتحان خود را پس داد و متفکران حوزه بازار متوجه شدند که مصرف کنندگان به شدت در معرض تبلیغات قرار گرفته اند و به نوعی تبلیغ گریز شده اند .
پس از تحقیقات بسیار و تحلیل یک دهه گذشته ، اصلاح در نظریه های تبلیغات و بازاریابی شروع شد و یک نظریه جامع شکل گرفت. نظریه جدید بیان میکند بجای تبلیغ بر روی محصولات از برند سازی ومطرح کردن مارک سازنده استفاده گردد بطوری که بتوان حس وفاداری مشتری به برند و مارک مورد نظر را بدست آورد .
با استفاده از برند سازی و مایل کردن مشتری به یک مارک خاص میتوان رفتار مشتری را به سمتی سوق داد که در انتخاب خود به برند وفادار باشد و از بین محصولات متنوع نگاهی خاص و متفاوت به مارک و برندی داشته باشد که از آن تجربه خوبی کسب کرده است.
در کد cmyk هر رنگ تشکیل شده از درصد های مختلف چهار رنگ اصلی می باشد و این موضوع در بخش طراحی پلاک و مارک بسیار اهمیت دارد ، زیرا وقتی رنگ ها در طراحی از روی جدول کد انتخاب شوند در نتیجه بر روی چاپ افست offset همان رنگ دلخواه در طراحی پدیدار میگردد.
رنگ CMYK حاصل از چهار رنگ اصلی cyan آبی یا فیروزه ای – magenta صورتی یا ارغونی – yellow زرد – black سیاه – می باشد و این اسم برگرفته از حروف اول چهار رنگ اصلی است.
بعضا پیش می آید که افراد غیر متخصص اقدام به طراحی می نمایند و بعد از چاپ ، رنگ خروجی دستگاه افست با چیزی که در مانیتور طراحی دیده اند بسیار متفاوت است و علت پیش آمدن این مشکل استفاده نکردن از کدهای استاندارد در طراحی است.
الگوی مربع Square شبیه به الگوی مستطیل است، اما هر 4 رنگ در آن در چهار نقطه از دایره به فاصله مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند. در این وضعیت نیز اگر یک رنگ را اصلی قرار دهید و توازن رنگ های گرم و سرد را رعایت کنید نتیجه خوبی از آن می گیرید.
هارمونی در رنگ های مربعی Square - مجتمع چاپ فلزات سمیه
سردی و گرمی :
شامل حس درونی رنگ هاست که از طبیعت الهام گرفته است. قرمز زرد نارنجی و بنفش مایل به قرمز گرم هستند و رنگ های آبی سبز و بنفش مایل به آبی از رنگ های سرد محسوب می شوند.
عموماَ ترکیب رنگهای هر گروه نیز به شرط عدم تمایل به تیرگی شدید از گرمی و سردی همان گروه تبعیت می کنند.
تضاد رنگ ها :
خصیصه ای از رنگ است که بستگی تام به مشخصات رنگ های مجاور دارد و عبارت است از اختلاف بین تیره و روشن در یک تصویر. اگر تضاد کم باشد تصویر مسطح دیده می شود و حالت عمق و برجستگی آن از بین می رود.
تضاد رنگ متعلق به شخصیت های شاد، پر تحرک و اجتماعی است و عدم تضاد مربوط به شخصیت های آرام، خنثی و تأثیر پذیر است. اما این تعبییر همه جا عمومیت ندارد بلکه به تناسب شرایط زمانی و مکانی متغییر است.
مکمل :
حالتی از همنشینی رنگ هاست که در آن رنگ ها دو به دو در کنار هم بیشترین هماهنگی و هارمونی را با هم ایجاد می کنند و بیننده را آزار نمی دهد. در عین حال خلا کمبود رنگ را پر می کنند. برای درک بهتر باید به دایره رنگ توجه کرد.
استفاده از استیل براق برای ساخت پلاک و مارک فلزی بسیار شایع می باشد چراکه این نوع فلز سطحی آینه مانند و زیبا دارد که بسیار صاف و بدون خطوط است. البته این نوع استیل معایبی نیز دارد که اصلی ترین آن ضربه پذیر بودنش درمقابل خط و خش است و بر اثر تماس با یک جسم خشن و تیز ممکن است سطح آن مخدوش شود و زیبایی اش را از دست بدهد.
استفاده از این نوع استیل درجاهایی توصیه می شود که به هیچ وجه ارتباط فیزیکی و برخورد با پلاک وجود نداشته باشد.
ساخت پلاک و مارک با استیل براق - مجتمع چاپ فلزات سمیه
بج سینه badge یکی از ملزومات معرفی شرکت میباشد که اصولا نشان ، آرم یا لوگوی شرکت بر روی آن نقش میبندد و بر روی کت نصب میشود
مجتمع چاپ فلزات سمیه این افتخار را دارد که بج هایی زیبا و لوکس جهت مشتریان خود ارائه نماید.
![]() |
---|
![]() |
---|